Řízení v Thajsku obecně je relativně náročný úkon pro Evropana zvyklého na uspořádaný způsob dopravy. Automobil je bezpečnější než skůtr, i když k němu sahají lidé nejčastěji, zřejmě proto, že při prostém pohledu na Thajce, kteří se na motocyklu takřka narodili, se vše zdá jednoduché. Omyl je pravdou a i zkušený "bajker" má někdy co dělat. Sám mohu toto potvrdit.
Rozhodně platí, že k řízení by jste měli mít mezinárodní řidičský průkaz, nicméně policie to téměř nekontroluje. V půjčovnách vám také půjčí zpravidla bez ř.p. Problém může nastat v případě nehody a případného pojistného plnění ze strany vaší pojišťovny, kdy tato bude zřejmě odmítat plnit náhradu s ohledem na to, že jste nebyli vybaveni platným mezinárodním ř.p. Důležitou informací je celkem netušený fakt, že v případě Thajska je pro řízení jakéhokoliv motocyklu nutné řidičské oprávnění skupiny A, tedy na tzv. velkou motorku. "Béčko" na auto, ve kterém je obsažena i motorka s obsahem do 125ccm s automatickou převodovkou vám tu nepostačuje.
Evergreenem je zástava cestovního dokladu. Místní půjčovny vám dnes již nepůjčí nic bez záruky, máte tedy 2 možnosti, dát do zástavy pas, což je běžná praxe, byť v rozporu se zákony ČR nebo zástava formou hotovosti v případě motocyklu kolem 5000, v případě auta kolem 10000-20000 Baht. Důvod je prostý - místní se poučili z případů, kdy turisté s dopravním prostředkem odjeli třeba na letiště do Bangkoku nebo zkrátka nabourali a nechali stát. Není se tedy čemu divit.
Kapitolou o sobě je řešení případných následků nehody. Slušná půjčovna vám se smlouvu dá podepsat také ceník oprav, kde jsou uvedeny ceny za výměnu či opravu jednotlivých dílů. Také vyznačí veškerá stávající poškození na plánku a samozřejmě vy si můžete auto/moto vyfotografovat. Skútry nejsou pojištěny NIKDE, to znamená, že při nehodě budete muset uhradit škodu. Je to pochopitelné, skútr stojí kolem 250 Baht na den, s pojištěním by se tedy tento byznys příliš nevyplatil, zejména vezmeme-li v úvahu fakt, že pojišťovny nejsou kupodivu z Marsu a mají údaje o nehodovosti v Thajsku, která je jedna z nejvyšších na světě. V případě skútrů praxí bývá také úhrada několika dní, kdy skútr stojí v opravně a majitel tedy nárokuje ušlý zisk, toto je však na domluvě. Rozhodně vždy zachovejte chladnou hlavu, hádkami ničemu nepomůžete.
V případě automobilu platí, že v půjčovnách jsou pojištěny, nicméně spoluúčast je většinou 10000 Baht, to znamená, že i když způsobíte "totálku", uhradíte 10000 a zbytek pojišťovna. Pokud způsobíte malou nehodu, oděrky apod., uhradíte opět částku příslušnou ceně opravy.
Jednoznačně vždy doporučuji půjčovat si od prověřených provozovatelů, hotelu, kde bydlíte, či někoho, komu věříte. Úspora 100 Baht nemusí být to stěžejní.
Několik (víc) vět na závěr. Není to tak, že by jste se museli zrovna křižovat při vyslovení slovního spojení "řídit v Thajsku", nicméně obezřetnost a zdravý úsudek je na místě. Klišé, že řízení vlevo je těžké, není pravdivé, zvyknete si rychle, avšak jsou další úskalí, jako je špatný odhad na levou stranu v autě, relativní nepřehlednost místní dopravy, kdy lidé předjíždí a podjíždí zprava i zleva, ostatní turisté, stav silnic a samozřejmě vaše schopnosti. Skútr si vždy nejdříve vyzkoušejte nanečisto nejprve sami a pak se spolujezdcem, brzděte oběma, vyzkoušejte si otáčení, buďte k sobě realističtí. Pokud to nejde, připlaťte si raději za auto/taxi, budete si to pak v nemocnici vyčítat, případně vaší pozůstalí. Auto je krom zmiňovaného odhadu na levou stranu v pohodě, řazení je stejné, jen jinou rukou, blinkry jsou na místě stěračů, takže budete první dny neustále zkoušet jejich funkci. Při jízdě na skútru se držte vlevo u krajnice, ať vás mohou ostatní předjet, v autě naopak nechte vlevo místo pro skůtry (eliminujete také tím možnost vjetí do příkopu - jak jsem řekl, odhad na tuto stranu budete mít zkreslený). Vždy si berte přilbu na skútru, házet machry se nevyplácí. Navíc můžete dostat pokutu kolem 500 Baht pokud zrovna vjedete to policejní kontroly. Alkohol se tu nekontroluje, i když platí nulová tolerance. Dejte si jedno, dvě piva, ale po láhvi vizoura určitě nikam nejezděte. Rozhodně se před jízdou vybavte kopií vašeho pasu a kartičkou pojištění, i když je to k nevíře, může se stát, že z motorky spadnete a povezou vás do nemocnice. Tam budete potřebovat údaje o pojištění (pokud budete hospitalizováni, tzv. inpatient) a také doklad totožnosti. Vždy, pokud je to možné, se nechte převést do soukromé nemocnice jako je Bandon Hospital, Bangkok Hospital nebo Samui International Hospital. NIKDY do státní nemocnice Koh Samui Hospital (zde pouze v případě, že je nejlbíž a jste v ohrožení života či nemáte pojištění - kvůli ceně - avšak doufám, že bez dobrého cestovního pojištění nebudete cestovat do takové destinace jako je Thajsko).
Hodně štěstí :-)
Blue Ocean Siam Management Co.,LTD.
Odpovědná osoba:
Mgr. Jakub Šafránek